just PhD things - a következő négy év

just PhD things - a következő négy év

Beugró a beugróhoz

gyorstalpaló hogyanokhoz és mit mikorokhoz

2019. augusztus 23. - blansss_

Minél előrébb vagy a tanulmányaidban, annál inkább számítani fog, hogy milyen a háttered, és ahhoz, hogy egyáltalán bekerülj a felvételizők közé, meg kell felelned bizonyos követelményeknek, elvárásoknak.

Ha hozzám hasonlóan szeretsz alaposan megtervezni dolgokat, akkor az alábbiakat tekintsd egyrészt viccnek (éljenek a gyorsan összerakott, jó dolgok), másrészt az általam megfizetett tanulópénznek, hogy lehet ezt bizony nyugisabban is - mert jónak jó volt így is.

tl;dr: minden részlet itt (ha hozzánk jönnél), ez egyben a következő lépést (a konkrét jelentkezést) is magában foglalja (ha nem olvasnád el a következő posztot), egyébiránt tippek és tapasztalatok alább.

 

Lelkes előkészületek és lelketlen halogatás

A PhD jelentkezésről azt gondoltam az elején, hogy valami nagyon magasztos dolog, tök sokat beszélgettünk róla a témavezetőmmel, hogy majd miket kell összeszednem, hogy mi mennyit érhet nagyjából a felvételi bizottság előtt, és hogy jó lesz ez.

Az életem első, iskolában töltött 17 évében végtelenül egyszerű volt a képlet: tanulnom kellett. Egyetem alatt mondjuk mindig dolgoztam is valamit, mert szerettem volna, ha nem frissdiplomás és pályakezdőként vágok neki annak a bizonyos nagybetűs életnek, hanem csak frissdiplomásként. Igen, itt szeretném nem is olyan halkan megjegyezni, hogy mostanában csak annak nincs gyakornoki helye vagy munkája, aki nem szeretne ilyet.

Szóval, egyetemen már volt egy level up, és érdemes volt összeegyeztetni a tanulmányokat a munkával. Szerencsésnek tartom magam, amiért az egyetemet nappali képzésen végezhettem, és elég volt mellé annyi órát vállalnom a gyakornoki helyeimen, amennyit be tudtam passzintani a tanulás (haha) mellé - jellemzően 20, 30 órát, nyaranta pedig a kellemes negyvenest. Mondjuk erről még majd azért kicsit mesélek - előre szólok, nem mindig sikerült 10/10 menedzselnem az életem minden területét, úgyhogy aki ilyenforma érzelmi támogatásra vágyik, jöjjön vissza máskor is olvasni.

A mesterdiploma után következett az a bizonyos egy év szünet, amiről már volt itt szó korábban. (Ismétlésként: javasolt kihagyni minimum egy évet a mester és a PhD jelentkezés között, hogy tapasztalatot szerezzünk, megismerjünk valódi szervezeti működéseket és hasonlók.) Az én szünetem az alábbi felosztásban működik jelenleg (még néhány napig):

  • diploma után kaptam egy utolsó nyári szünetet a szüleimtől (július-szeptember)

ebben volt valódi pihenés, agyszellőztetés, utána pedig jött a szokásos álláskeresés, interjúzgatás

  • munka, az első igazi full time tapasztalatszerzés, ami már nem gyakornokság (október-május)
  • nyári szünet (ezt már magamtól kaptam) és PhD felkészülés (június-augusztus)

 

A jelentkezési időszak idén április közepén kezdődött és május végén zárult. Tehát, volt nettó másfél hónap, hogy jelentkezzen aki akar. Tavaly ilyenkor már tűkön ültem, hogy huuu akkor majd ennek jó időben nekiállok, meg kutatási tervet készítek, ilyen konfi igazolás, olyan cikk összeszedése, stb. Haha. Szeretek azért magamon nevetni ilyenkor. Tudjátok, van az az expectation vs. reality meme. Az enyém valahogy így nézett ki:

 

Expectation

Reality

2018. május: nagyon izgi ez az egész, alig várom, ezek az ötleteim, ezek az eddigi publikációim

2019. január: kutatási terv kész, publikációs lista done, minden kész amúgy - legyen már jelentkezés

2019. április: jelentkezés beadása amint lehetséges

2018. május: nagyon izgi ez az egész, alig várom, ezek az ötleteim, ezek az eddigi publikációim

2019. január: melóka van ezerrel, ráér még az a jelentkezés, tudom mi lesz benne, gyorsan összerakom. önköltséges. 

2019. április: melóka van ezerrel, mhmm kezdődik a jelentkezés, van még időm összerakni, önköltséges.

2019. május: melóka van ezerrel-1, mindjárt vége a jelentkezésnek, csak nem kéne lemaradni, rakjuk össze gyorsan. nappali, állami. done.

 

Szóval, az alapképzés záróvizsgás hetekhez és a mesteres diplomamunkairáshoz hasonlóan meglehetősen kapkodósra sikerült a dolog. Végül, az utolsó héten raktam össze jóformán mindent, és a május 31-i határidőhöz képest május 30-án adtam be a jelentkezési csomagot. Éppen időben.

 

Mire lesz szükséged? 

Minimum követelmények a jelentkezéshez:

  • sikeres záróvizsga, legalább jó minősítésű oklevél (tehát legalább négyes)
  • angolból legalább B2 szintű, C típusú (komplex) nyelvvizsga
  • szakmai terület átfogó ismerete
  • kezdeti igazolt tudományos szakmai eredmény
  • felvételi pakk + eljárási díj befizetése

 

Nemrég volt egy cikk a doktorival kapcsolatban, amin kicsit felháborodtam (az illető nem került be az ösztöndíjasok közé, és ment a morcogás), majd miközben megvitattam többekkel (akik nálam tapasztaltabbak a PhD témakörben), nem egyszer előkerült, hogy “valószínű nem volt elég jó”...szóval most itt hagyom, hogy mi volt az én “elég jóm” az ösztöndijas helyhez. Hozzátenném, tőlünk ebben az évfolyamban csak én jöttem alkalmazott pszichora, a többiek a kogos helyért versenyeztek. A biztonság kedvéért (és a kevésbé jóindulatú hangok megnyugtatásáért) mellé teszem a clear pontozási rendszert is, ami a felvételi folyamatot végigkíséri. Aki meg a jelentkezésen gondolkodik, hátha segitségként érzékeli, de legalább viszonyítási pontként :)

  • sikeres záróvizsga pipa, oklevelem minősítése kitüntetéses, záróátlagom 4.85
  • nyelvvizsgáim: angol felsőfok (IELTS Academic 7.0 point, ez magyar rendszerben a C1 szintű komplex nyelvvizsinek felel meg, de van egy államilag elismert telc B2 C típusom is), német felsőfok (ECL C1 komplex)
  • szakmai terület átfogó ismerete asszem pipa, bár mindig van hova tovább (erről később bővebben majd)
  • kezdeti igazolt tudományos szakmai eredmény: namost, ez a TDK meg a publikációk. Itt megjegyezném, hogy mester első évében részt vettem a TDK-n, viszont a tanszéki különdíjnál tovább nem jutottam, alapképzés alatt meg még nem volt cél a tudományos munka. Cserébe viszont volt egy nemzetközi konferencia poszterem, két MPT Nagygyűlés előadásom, egy Pszinapszis előadás+poszterem, meg voltak cikkeim, amik ugyan nem minősülnek tudományos publikációnak, de szakmai témákban írtam őket, ezért úgy gondoltam, bemutatom azt a tízet is.
  • felvételi pakkomról és az eljárási díjról alább.

 

Pontszámok

  • Tanulmányi eredmények: max. 25 pont, 4.71-5.0 20-25 pont
  • Nyelvismeret: max. 10 pont, ezt nem magyaráznám, a két felsőfok vagy egy felsőfok egy középfok kombó mindenhol maxol
  • Szakmai-tudományos tevékenység: max. 25 pont, ezt nem tudom pontosan, de a konfik és a tanszéki tevékenységem jól jöttek
  • Szakmai felkészültség, tájékozottság: max. 30 pont, ezt a felvételi beszélgetés alapján dönti el a bizottság, ha jól saccolom, ez egész magas pontszám lett
  • Pluszpontok az utóbbi két ponthoz kapcsoltan: max. 15 pont

 

Minimum 60 pontot kell elérni, hogy részt vehess az eljárásban. Maximum 105 pontot lehet elérni, engem 94 ponttal vettek fel.

A bejegyzés trackback címe:

https://justphdthings.blog.hu/api/trackback/id/tr7015016802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása